خودرو

نتیجه دومین عرضه خودرو شاهین در بورس کالا

شاهین سایپا در بورس کالا

دومین مرحله ثبت نام شاهین سایپا در بورس کالا، صبح روز چهارشنبه 30 آذر ماه 1401 انجام شد. در این عرضه، مشتریان امکان خریداری شاهین دنده‌ای را داشتند. همچنین برای نخستین‌بار، شاهد رقابت خریداران بودیم. نتایج نهایی فروش شاهین در بورس، مطابق جدول زیر را اعلام شده است:

تقاضا و عرضه در بورس کالابراساس بخشنامه فروش شاهین در بورس، موعد تحویل خودروها در 25 اسفندماه 1401 خواهد بود.

 

مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا

شاهین جدیدترین محصول سایپا است و طراحی ظاهری زیباتری نسبت به دیگر تولیدات خودروساز داخلی دارد. با این حال، همان پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود، زیر کاپوت شاهین هم قرار گرفته است و یکی از ایرادات و اشکالات این خودرو جدید به شمار می‌آید. تنها تفاوت پیشرانه شاهین با اعضای هم‌خانواده خود، مجهز بودن به توربوشارژ یا پرخوران است که باعث می‌شود قدرت این موتور از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ برسد. هر چند این موتور توربوشارژ قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده اما وقتی آن را با پیشرانه EF7 ایران خودرو مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به این موتور تنفس طبیعی دارد.

 

مقایسه شاهین معمولی و اتوماتیک

گروه خودروسازی سایپا بعد از عرضه اولین سری شاهین با جعبه دنده دستی، مدل اتوماتیک آن را با گیربکس CVT در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۱ معرفی کرد. پیشرانه شاهین CVT مثل مدل دستی از نوع M15 توربو است و گیربکس CVT قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

تفاوت مدل‌های CVT و دستی شاهین فقط به گیربکس خلاصه نمی‌شود و نوار کرومی دور جلو پنجره، لوگوی CVT و توربو روی گلگیر جلو و رینگ‌های مشکی، تغییراتی است که روی ظاهر شاهین CVT اعمال شده. تغییرات داخل کابین این خودرو هم شامل دسته دنده بسترن B30 با تزئینات کرومی، رنگ‌بندی مشکی و کرم، قاب کرومی کیلومتر شمار است. نمایشگر مدل جدید بزرگ‌تر شده و با اضافه شدن دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل، فهرست آپشن‌ها نیز به‌روز شده است.

شاهین پلاس جدیدترین مدل محصول سایپا است که ظاهری مثل مدل CVT دارد، اما با پیشرانه ۶ سرعته اتوماتیک و موتور TU5P به بازار خواهد آمد.

 

“برای دیدن اخبار روز خودرو با بازرگانی امین همراه باشید. “

 

تجربه رانندگی با سایپا شاهین

با ورود به داخل کابین با فضایی ساده و اقتصادی روبرو می‌شویم که حس هیجان چندانی در ذهن ایجاد نمی‌کند، اما ارگونومی کلی قابل قبول است و به لطف فاصله میان محورهای جلو و عقب کافی و طراحی مناسب صندلی‌ها، 4 بزرگسال و یک کودک می‌توانند داخل شاهین احساس راحتی نسبی داشته باشند؛ در خصوص دید به اطراف هم شرایط در سطح متوسط قرار دارد که البته طبیعی هم هست. در واقع تمامی خودروهای امروزی جهت بهبود ایمنی از ستون‌های پهن‌تر و درهای بلندتری استفاده می‌کنند و این قضیه در کنار فرم آیرودینامیک بدنه به کاهش دید کلی منجر می‌شود. برای همین است که ما قبلاً بدون استفاده از سنسورهای پارک و دروبین‌های پیرامونی به سادگی می‌توانستیم از پس کنترل میلی‌متری خودرویی مثل پیکان برآییم، اما با خودرو‌های جدیدتر این کار ممکن نخواهد بود. با این حال محدودیت‌های دید شاهین در قیاس با سایر خودروهای امروزی آزاردهنده نیست و به دلیل ابعاد جمع و جور بدنه، پس از اندکی رانندگی با خودرو اخت خواهید شد. آینه‌های جانبی هم دید مناسبی دارند و اطراف خودرو را به خوبی پوشش داده‌اند.

سواری ماشین شاهین

 

فرمان برقی و سایر ادوات از عملکرد نسبتاً نرم و روانی برخوردارند و این قضیه در کنار رفتار معقول سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب Torsion Beam است، کیفیت سواری را در سطح قابل قبولی نگاه داشته. البته فاصله میان دنده‌ها (با فاصله میان ضرائب اشتباه گرفته نشود) اندکی زیاد از حد در نظر گرفته شده اما پدال کلاچ و جای‌گیری دنده‌ها نسبت به محصولات قدیمی سایپا بهبود یافته است.

در سرعت‌های پایین سکوت نسبتاً خوبی در داخل کابین حکم‌فرماست؛ لرزش موتور هم به دنبال اصلاحات ساختاری پیشرانه و دسته‌موتورها به نسبت امثال تیبا کاهش یافته است، اما با افزایش دور موتور، همچنان سر و صدای زیادی به گوش سرنشینان می‌رسد. به خصوص که پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ شاهین، صدای اسپرت و گوش‌نوازی هم ندارد تا بتوانیم از آوازش لذت ببریم.

هر چه از آغاز تست می‌گذرد و به ابعاد و قلق‌های خودرو عادت می‌کنم جرات افزایش سرعت را بدست آورده و پا را بیش از پیش بر پدال گاز می‌فشارم. شتاب اولیه شاهین آن‌قدرها عالی نیست، اما در حد و حدود خودرو‌های تنفس طبیعی نظیر دنا EF7 ساده می‌تواند کارتان را راه بیندازد. البته کشش پیشرانه M15TC به واسطه گشتاور مناسبی که در دور پایین موتور ارائه می‌کند بسیار بهتر شده است، اما با این حال هنوز هم نمی‌شود شاهین را خودرویی چالاک توصیف نمود. در واقع مشخص است که خودرویی با شتاب صفر تا صد حدود 13.5 ثانیه نمی‌تواند حس هیجان چندانی به شما منتقل کند، هرچند شتاب ثانویه و کشش خودرو در سطح مناسبی قرار دارد.

ترمزهای چهار چرخ دیسکی شاهین نیز عملکرد راضی کننده‌ای از خود نشان می‌دهند و به خوبی از پس کنترل وزن و شتاب خودرو برمی‌آیند، اما در خصوص پایداری اوضاع مقداری متفاوت است. البته شاهین به نسبت محصولات قدیمی سایپا نظیر کوییک حس فرمان‌پذیری بهتری دارد و در سرعت‌های معمول کاملاً تحت کنترل است، اما با این حال سادگی سیستم تعلیق یکپارچه عقب در کنار نبود سامانه کنترل پایداری هوشمند باعث شده که نتوانیم با سرعت بالا به پیچ و خم جاده‌ها حمله‌ور شویم.

 

 

“برای دیدن اخبار روز خودرو با بازرگانی امین همراه باشید. “

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *