خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد!

فروش خودرو

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منوچهر منطقی از تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی در کشور برای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی در نیمه دوم امسال خبر داد و اظهار داشت: با توجه به این‌که در 6 ماهه نخست سال جاری 402 هزار خودروی سواری کامل توسط دو خودروساز بزرگ کشور به بازار عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (105 هزار دستگاه)، رشد بیش از 283 درصدی را نشان می‌دهد، در عمل غیر از محصولات یک خودروساز در کشور، همه خودروها از فرآیند قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند.

وی با اشاره به تجارب به‌دست آمده از سه دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بر مبنای قرعه‌کشی، افزایش و ثبات تولید و تجربه عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تأکید مراجع اقتصادی دولت و دیگر نهاد‌های حاکمیتی، افزود: عرضه و تقاضا در اغلب خودرو‌های تولیدی کشور برای عرضه خودرو به مصرف کنندگان واقعی در نیمه دوم سال جاری از تعادل برخوردار است.

منوچهر منطقی ادامه داد: همه خودروها از فرآیند قرعه کشی خارج شده و شاهد هستیم که تنها در محصولات تولیدی ایران خودرو همچنان تقاضا بیش از عرضه است.

وزارت صمت در اردیبهشت ماه امسال به طور ناگهانی به تمام شرکت های خودروساز اعلام کرد تا محصولات تولید خود را برای عرضه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بیاورند و از عرضه در سامانه های فروش خود خودداری کنند. در بازه چهارماهه از اردیبشهت ماه تا شهریورماه 1401 در مجموع سه طرح فروش در سامانه یکپارچه برگزار و حول و حوش 328 هزار دستگاه از محصولات تولیدی خودروسازان در دسترس متقاضیان قرار گرفت.

تخصیص عادلانه خودرو، افزایش امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو، ایجاد شفافیت و رویه واحد در عرضه برای همه خودروسازان، همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه، از جمله مزایای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای تنظیم بازار و ارتقای رضایت مصرف کنندگان بوده است.
البته این مرحله فروش خودرو در سامانه صمت بدون حاشیه نبود. در اولین دور اسامی متقاضیان اصلی و ذخیره دچار اختلال شد و سیاست گذار خودرویی مجبور شد تا علاوه بر متقاضیان اصلی به مشتریانی که اسم آنها به عنوان افراد رزرو اعلام شده بود نیز خودرو تخصیص پیدا کند. مرحله دوم نیز اختلال و کندی سامانه فروش داد ثبت نام کنندگان را درآورد. مرحله سوم نیز به همان درد مرحله دوم گرفتار شد تا سیاست گذار خودرویی مجبور به تمدید زمان ثبت نام برای قرعه کشی خودرو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *