خودرو

مزایای ساینا اس سایپا در ناوگان تاکسیرانی

مزایای ورود ساینا اس سایپا به ناوگان تاکسیرانی

اواخر آبان‌ماه امسال محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از از تولید آزمایشی خودرو ساینا اس گازسوز و عرضه آن به مردم و شبکه تاکسیرانی تا پایان سال خبر داد. از همان زمان، نظرسنجی‌های میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» حاکی از آن بود بسیاری از تاکسیرانان متقاضی نوسازی، با در نظر گرفتن مزایای ساینا اس، جایگزینی خودروهای فرسوده خود با تاکسی‌های نو را به زمان ورود این خودرو به ناوگان تاکسیرانی موکول کرده‌اند.

 به گفته آن‌ها،‌ این خودرو نه‌تنها در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود از مزیت قیمت برخوردار است، بلکه با توجه به پایین‌بودن مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری آن، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده به‌عنوان تاکسی است. آن‌ها همچنین ابعاد این خودرو کلاس B را مناسب تردد شهری و قوای محرکه آن را نیز مناسب و به‌اصطلاح خودشان کم‌دردسر توصیف کردند. برخی تاکسیران‌ها نیز با اشاره به تجربه موفق حضور پراید در ناوگان تاکسیرانی به‌عنوان خودرویی کم‌مصرف و جمع‌وجور، ساینا اس را که از قوای محرکه قوی‌تر و کیفیت، زیبایی، ایمنی و استانداردهای بسیار بالاتری نسبت به پراید برخوردار است، بهترین گزینه برای شبکه تاکسیرانی می‌دانند.

 علاوه بر ویژگی‌های مورد پسند تاکسیرانان از جمله کاهش هزینه‌های نوسازی و مصرف سوخت و همچنین کاهش مخارج نگهداری و بار ترافیکی (به‌واسطه ابعاد مناسب خودرو)، باید کاهش آلودگی هوا را نیز به‌عنوان پنجمین مزیت به مزایای ورود ساینا اس به ناوگان تاکسیرانی افزود.

 

ارتقای عملکرد برای کارکرد طولانی‌تر و دوام بیشتر

مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا در این باره گفت: «با توجه به پیش‌بینی کاربری تاکسی از این خودرو و در نتیجه کارکرد طولانی‌تر، به‌منظور ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی خودرو، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلوی خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است.»

 جواد نیستانی در خصوص میزان داخلی‌سازی قطعات سیستم گازسوز این خودرو نیز گفت: «در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی، رگلاتور و… سعی بر این بوده است تا حد امکان از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان استاندارد بهره‌برداری شود تا وابستگی و ارزبری به حداقل ممکن برسد.» وی همچنین اظهار کرد: «درحال‌حاضر این محصول آزمون‌های سطح خودرو را با موفقیت انجام داده و مرحله اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد در دستور کار قرار گرفته است. همچنین کالیبراسیون آلودگی یورو۵ نیز در حال انجام است که به‌زودی موفق به اخذ تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم شد.»

 

 

تولید ساینا اس دوگانه‌سوز از بهمن‌ماه

نیستانی با اشاره به آغاز تولید آزمایشی این محصول گفت: «پس از تولید نمونه‌های اولیه در فازهای ارزیابی و صحه‌گذاری، خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز آماده شده و تولید انبوه آن از بهمن‌ماه امسال در شرکت سایپا-سیتروئن آغاز خواهد شد.» وی افزود: «پس از وقفه چند ساله در تولید محصول سواری دوگانه‌سوز در گروه سایپا که عمدتا ناشی از سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای خودروهای دوگانه‌سوز بود، بر اساس دستور ویژه مدیرعامل گروه، مجددا برنامه‌ریزی توسعه و تولید این گونه از محصول از ابتدای سال در دستور کار معاونت مهندسی قرار گرفت.»

 

 مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا افزود: «موضوع صرفه اقتصادی استفاده از سوخت پاک CNG بر کسی پوشیده نیست و با توجه به وجود زیرساخت جایگاه‌های شارژ گاز و نیز توسعه شرکت داخلی سازنده قطعات CNG گرایش به این نوع خودرو مطلوب خودروساز و مشتری است.» وی تاکید کرد: «علاوه بر این، با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، اضافه‌کردن محصولات دوگانه‌سوز به ناوگان تولیدی، از شدت این جرایم خواهد کاست.

 بنابراین با همت و مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری و شرکت‌های مگاموتور و سازه‌گستر و همکاری سایپا-سیتروئن و بخش‌های فنی داخلی سایپا پروژه توسعه محصول ساینا اس دوگانه‌سوز به‌طور جدی از خردادماه سال جاری آغاز شد.»

 

 

ویژگی‌های فنی و امکانات ساینا اس دوگانه‌سوز

مدیر پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز سایپا در خصوص ویژگی‌های فنی ساینا اس دوگانه‌سوز گفت: «این محصول با حفظ ویژگی‌های خودرو پایه بنزینی به سامانه گازرسانی نسل چهار، به تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا و واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است.»

 وی با بیان این‌که توان پیشرانه این خودرو، موتور M15 دوگانه‌سوز با حداکثر 54 کیلو وات در حالت سوخت گاز است، تصریح کرد: «این موتور با اختلاف کم از توان خروجی در حالت بنزین، باعث تغییر عملکرد نامحسوس هنگام تغییر وضعیت سوخت می‌شود و در مجموع عملکرد خوبی فراهم می‌کند.» نیستانی افزود: «با توجه به حجم 62لیتری مخزن گاز نصب‌شده روی این خودرو، پیمایشی در حدود 200 کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش‌از 230 کیلومتر در شرایط رانندگی جاده خواهد داشت.» وی ادامه داد: «در این خودرو برای اولین‌بار از شیر برقی مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می‌کند، استفاده شده است.»

 در ساینا اس، امکانات جدیدی مانند فرمان دی‌کات، جلو آمپر جدید نیمه‌دیجیتال، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، تهویه مطبوع الکتریکی با نمایشگر MFD، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، چراغ روشنایی روز، چراغ بدرقه، ترمز ABS،EBD ، کامپیوتر سفری، ریموت جدید تاشو، دکمه صندوق‌پران روی داشبورد و ریموت، دکمه‌های مستر لاک (قفل مرکزی) و قفل شیشه‌های عقب روی داشبورد، پنل جدید تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، راهنمای تعویض دنده (GSI)، چراغ بدرقه، ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت متصل به بوق خودرو و… وجود دارد.

 یکی دیگر از تفاوت‌های فنی ساینا اس با خودروهای قبلی، ساختار برق‌والکترونیک این خودرو است که از سیستم BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سیستم باعث می‌شود ساینا اس در بخش برقی به‌روزتر بوده و کارایی بهتری داشته باشد. از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینا اس، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب می‌شود نفوذ صدا به کابین ساینا اس کمتر از نسخه پایه باشد. این خودرو همچنین سواری نرم‌تری نسبت به خودروهای قبلی سایپا دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *