خودرو

انواع خودرو پراید

انواع خودرو پراید

احتمالا شما هم با این خودروی ایرانی که از محصولات شرکت سایپا می‌باشد آشنایی دارید. در این مطلب قصد داریم تا انواع پراید را با هم مقایسه کنیم و فرق مدل‌های مختلف پراید را با هم بررسی کنیم. 

برخلاف تصور عموم که زادگاه پراید را کارخانه کیا موتورز کره‌ای‌ها می‌دانند، پراید اولین بار در ژاپن با همکاری دو شرکت خودروسازی مزدا و فورد تولید شد. سال ۱۳۷۲ با امضای قراردادی میان شرکت‌های سایپا و کیا موتورز، امتیاز تولید پراید به این شرکت داخلی واگذار شد. پراید در زمان ورود به ایران و با توجه به عدم تنوع در بازار خودرو به شدت مورد استقبال قرار گرفت. پراید اکنون و پس از گذشت حدود سه دهه از حضورش در بازار کشور، بعد از پیکان یکی دیگر از خودروهای نوستالژی ماست. این خودرو طی این سال‌ها در مدل‌های مختلفی تولید شده است.

 

پراید صبا ؛ اولین مدل در بازار 

لوازم یدکی پراید صبا

اولین پرایدی که به ایران وارد شد، پراید صبا نام گرفت. خودرویی کوچک، ارزان، کم مصرف که بسیار محبوب شد. این خودرو شکل و شمایل اصلی پراید را دارد و مدل‌های از صبا به بعد، تنها دچار تغییرات جزئی شده‌اند و سایه‌ای از صبا را به همراه خود دارند.

پراید صبا از یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر خطی بهره می‌برد که می‌تواند تنها ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند. با این که قدرت موتور این خودرو کم است، به لطف وزن پایینش به‌راحتی می توان سرعت‌های بالایی را در آن تجربه کرد. پراید صبا مانند تمام پرایدهای بعد از آن یک گیربکس دستی ۵ سرعته دارد. حاصل همکاری این سیستم فنی شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه است. این مدل تا سال ۱۳۸۹ بر روی خط تولید قرار داشت و در اواخر، مدل دوگانه سوز آن نیز به بازار عرضه شد.

علاوه بر نکات بالا استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری پایین تنها ویژگی‌های مثبت این خودروی پر از ضعف است. استاندارد آلایندگی یورو ۲، نداشتن ترمز ABS، بدنه ضعیف و در نتیجه ایمنی بسیار پایین، از مهمترین نقاط ضعف پراید صبا به شمار می‌روند. با تمامی این نقطه ضعف‌ها، پراید صبا را به واسطه مصرف سوخت و استهلاک پایین می‌توان یک خودروی مناسب برای مصارف شهری دانست.

 

 

پراید نسیم ؛ اولین مدل هاچ بک

پراید نسیم

دومین پراید از انواع پراید که درباره آن صحبت می‌کنیم، پراید نسیم است. نسیم مدل هاچ‌بک پراید صباست، با همان ویژگی‌های فنی و امکانات! البته که این مدل پراید در اولین سال‌های تولید یکی از پرطرفدارترین خودروها، به خصوص در میان جوانان، بود.

پراید نسیم نیز مانند صبا بین سالهای ۷۲ تا ۸۹ تولید شد. ظاهر بیرونی و طراحی داخلی این دو مدل که وجه اشتراکات زیادی دارند، با توجه به پیشرفت طراحی در صنعت خودروسازی امروز جای بحث و بررسی زیادی ندارد.

از لحاظ نقاط قوت و ضعف این خودرو هم در سطح پراید صبا قرار میگیرد، با این تفاوت که کیفیت سواری بهتری را برای راننده و سرنشین فراهم می‌کند. علت این امر این است که پلتفرم پراید از ابتدا برای خودروی هاچ‌بک طراحی شده بود و همین موضوع، سبب عملکرد بهتر سیستم فنی بر روی بدنه هاچ بک پراید نسیم شده است.این خودرو سا‌ل‌هاست که از خط تولید خارج شده، هرچند که نمونه‌های کارکرده آن همچنان در بازار حضور دارند. 

 

 

پراید ۱۳۱؛ شبیه‌ترین فیس‌لیفت به پراید صبا

لوازم یدکی پراید ۱۳۱

 

 

 

تولید پراید ۱۳۱ یکی از فیس لیفت‌های پراید صبا در سال ۱۳۸۹ و با توقف تولید مدل صبا آغاز شد. این مدل از انواع پراید که شبیه‌ترین مدل به پراید اولیه است، جزو آخرین مدل‌هایی بود که خط تولید آن در نیمه اول امسال (۱۳۹۹) متوقف شد.

پراید ۱۳۱ ابتدا در ۵ تیپ مختلف به مشتریان عرضه شد. سیستم فنی به کار رفته در این مدل همانند مدل‌های قبلی و تفاوت تیپ‌های آن در سطح آپشن‌های به کار رفته در آن‌ها بود.از سال ۱۳۹۱ با اجباری شدن تجهیز خودروها به ترمز ABS دو تیپ LX و ST از رده خارج شدند و تولید سه تیپ SX، EX و SL ادامه یافت. تیپ بعدی که به خط تولید این مدل اضافه شد، LE بود که آن هم به دلیل فقدان فرمان هیدرولیک و کیسه هوا پس از مدتی توقف تولید شد.در نهایت، پراید ۱۳۱ از سال ۱۳۹۲ در دو تیپ جدید SE و TL به تولید رسید. هر دوی این تیپ‌ها دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS هستند و موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ شده‌اند.

SE که کاملترین تیپ پراید ۱۳۱ است، علاوه بر آپشن‌های ذکر شده دارای فرمان هیدرولیک نیز هست. با آنکه در ظاهر پراید ۱۳۱ تنها در گرافیک چراغ‌ها، راهنمای جلو و شکل سپرهای جلو و عقب تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا اعمال شده است، به دلیل اضافه شدن آپشن‌های ذکر شده کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو نسبت به ورژن قدیمی خود کاملا متحول شده است. مصرف سوخت پایین یکی از بزرگترین مزیتهای انواع پراید است. این مدل هم از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر هم‌خانواده‌های خود، از مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

 

 

پراید ۱۳۲ و ۱۴۱؛ کمی متفاوت‌تر!

پراید ۱۳۲پراید 141

دو مدل دیگر از انواع پراید که باید درباره‌شان صحبت کنیم، پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۱ هستند. پراید ۱۴۱ و ۱۳۲ فیس‌لیفت‌های دهه هشتاد پراید صبا هستند که تغییرات بیشتری نسبت به مدل ۱۳۱ در ظاهر آنها ایجاد شده است.

تولید پراید ۱۴۱ در سال ۱۳۸۲ آغاز و تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت. این خودرو در واقع اولین و متفاوت‌ترین فیس لیفت پراید صبا است که به دلیل وجود برخی مشکلات، خصوصا در سالهای اولیه تولید، زودتر از سایر فیس‌لیفت‌های پراید از خط تولید خارج شد.بیشترین تغییر ظاهری ۱۴۱ در نمای عقب آن ایجاد شده است. طراحی جدید و متفاوت صندوق عقب این خودرو هم به مذاق بسیاری از مشتریان خوش آمد و هم باعث ایجاد فضای بزرگتری برای صندوق عقب آن شد. علاوه بر این، جلو پنجره جدید، تغییر در زه‌های روی درها و همرنگ شدن سپرهای جلو و عقب با بدنه از دیگر تغییرات ظاهر پراید ۱۴۱ بود. با این حال، کیفیت پایین ساخت و عایق‌بندی نامناسب که باعث نفوذ آب به داخل خودرو می شد، در کنار سر و صداهای اضافه داخل کابین و عملکرد ضعیف سیستم ترمز موجب بدنامی این خودرو در میان انواع مختلف پراید شده است. از آنجا که ۱۴۱ قدیمی‌ترین فیس لیفت پراید صباست، اولین بار در این خودرو تغییر داشبورد و کنسول میانی ایجاد شد. این تغییر داخلی به مرور به همه مدلهای پراید تعمیم داده شد. هر چند که داشبورد جدید، کابین پراید را از حالت قدیمی سابق خارج کرد، اما همچنان کیفیت بسیار پایین پلاستیک مصرفی در ساخت آن، به شدت توی ذوق می‌زد و از ایجاد زیبایی بصری در آن می‌کاست. در مدل ۱۴۱ هم مانند سایر مدل‌ها، تیپ SE دارای ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هواست و نسبت به سایر تیپ‌ها برتری دارد.

پراید ۱۳۲، دومین فیس‌لیفت پراید صبا، در سال ۸۷ طراحی، تولید و به بازار عرضه شد. در این خودرو هم مانند مدل‌هایی که تا به حال ذکر شد سیستم فنی همان است و تنها پوسته بیرونی پراید تغییر کرده است. فرمت کلی و اصلی پراید مجددا به این مدل برگشت و با حفظ فرم کلی، مهمترین تغییرات ظاهری را در فرم و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب شاهد هستیم. در پراید ۱۳۲ علاوه بر سپرها، زه‌های کناری نیز همرنگ با بدنه طراحی شدهاند. پراید ۱۳۲ یکی از مدل‌هایی است که با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. این خودرو هم مانند سایر مدل‌های پراید در تیپ‌های چندگانه با تفاوت در امکانات و تجهیزات رفاهی تولید شد و باز هم مانند دیگر همتایانش SE کامل‌ترین تیپ آن است.

 

 

پراید ۱۱۱؛ یکی از مدل‌های محبوب پراید!

پراید ۱۱۱

پراید ۱۱۱ دومین هاچ بک از انواع پراید و در واقع، فیس لیفت پراید نسیم است. این خودرو که به نوعی هم می‌توان آن را نسخه هاچ‌بک پراید ۱۳۲ دانست، از همان ابتدا به شدت مورد توجه مشتریان قرار گرفت.پراید ۱۱۱ با قیمت مناسب و البته ظاهر قابل‌قبول و دوست‌داشتنی خود از نظر میزان فروش به رقیبی جدی برای هاچ‌بک همیشه محبوب بازار، پژو ۲۰۶ تبدیل شد. پراید ۱۱۱ از مدل‌های بسیار موفق و محبوب خانواده سایپا بوده و هست. تولید این خودرو نیز تا اردیبهشت سال ۹۹ ادامه داشت. با توجه به ظاهر خوب و ابعاد کوچک پراید ۱۱۱، این خودرو یکی از بهترین و ارزان‌ترین انتخاب‌های موجود برای مصارف شهری است و قطعا تا سال‌های زیادی شاهد تردد این خودروی کوچک و دوستداشتنی در معابر شهری خواهیم بود. 

 

 

در آخر :

پراید یک خودروی کوچک است که مصرف سوخت آن مناسب، استهلاک آن کم و هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به تمام خودروهای موجود در بازار پایین‌تر است. اما بزرگترین ضعف پراید در تمامی مدل‌ها،رایمنی بسیار پایین آن است که سال‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، به همین علت باید پراید را به طور کلی یک خودروی مناسب صرفا برای مصارف شهری دانست! اگر به دنبال قطعات اورجینال پراید هستید برند اچ ای سی باکیفیت ترین لوازم یدکی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

2 دیدگاه در “انواع خودرو پراید

  1. امیر گفت:

    بیشتر از 10 ساله پراید دارم عالیه

    1. HicParts گفت:

      چه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *